Blogg

Bloggen

Bloggen visar en liten inblick om de olika ställena vi kommer till under denna långsegling.

Orkanen Leslie

Ovädret Leslie drog in över Portugal natten till söndagen med orkanstyrka i vindbyarna. Hundratusentals hushåll är strömlösa, enligt portugisiska medier.

Leslie, som kan vara det värsta ovädret som har drabbat Portugal sedan 1842, slog till med full kraft när den nådde land. Ovädret befarades slå mot huvudstaden Lissabon men avvek från sin väntade bana och gick mer norrut.

Vindhastigheter upp till 49 meter i sekunden har uppmätts och det rapporteras om nedfallna träd i hundratal, blockerade vägar och förstörda hus. (Källa: DN https://www.dn.se/nyheter/varlden/ovadret-leslie-slar-mot-portugal-hundratusentals-stromlosa/  )

A Coruña – Spanien

A Coruña

Nu är ett av delmålen uppnådda, det var att segla över Biscayabukten. Det började med lite lagom vind som sen dog ut. Fick gå för motor några timmar. Sen kom vinden och det blåste omkring 6- 12 s/m slör (snett bakifrån från sidan). Tredje natten brakade det loss med vindar upp till 25 s/m och vågor som bröt överallt och kom från sidan. Vi åkte som smörklick i en het panna. Revade seglen och bara såg till att tiden gick. Vinden mojnade framåt morgonen och vi hade friska vindar i till Spanien. A Coruna med sina 244 000 invånare är en mysig stad. Gamla stan bland alla gränderna är helt otroliga. Sandstranden som ligger med promenadavstånd. Vi packade upp cyklarna och har nu gjort staden ganska bra.

25 grader och skinande sol med kallt i vattnet. Det blivit några snabba bad. Biscayavattnet är kallt med sina 4 800 meter djupt.

Brest

Efter några långa seglingar så kom vi till Best. Marinan ligger precis nedanför staden som ligger upp på höjden. År1631 utsågs Brest till Frankrikes örlogshamn och började uppföra hamnanläggningar i staden. Många av dessa fort finns kvar än idag och Brest är fortfarande en stor örlogsbas.

Vi plockade fram cyklarna och cyklade runt. Mjölksyra i bena fick man ganska snabbt. Det är BARA uppför hela, vi sa det vi förstår varför inte folket i Brest cyklar… J.

Vi hade fantastiskt tur med vädret och hittar en väderlucka direkt och överfarten över Biscaya kan börja planeras. Bunkrade lite mat och andra förnödenheter. Vi räknar med en segling på 3 dagar och 353 distansminuter. Tidigt i säng och en god natts ström.

Le Havre

Vi har nu legat en natt i Le Havre. Just nu börjar vinden tillta så det känns skönt att ligga tryggt i hamn. Idag har vi fixat lite med våra cyklar. Monterat pakethållare på Patriks cykel och rengjort kullagren i baknavet på Stigs cykel. Vi tog en cykeltur till beachen och badade. Det var sandstrand eftersom det var lågvatten. Vi kommer att ligga kvar ytterligare en natt och vänta ut stormen. Det stora höghuset som syns på en av bilderna är en katolsk kyrka.

Detta var den dyraste hamnen vi har legat i knappt 50 Euro per natt. På lördag ska det vara ett kort väderfönster som ser bra ut innan nästa lågtryck kommer in så vi tänkte flytta oss till Ouistreham som förhoppningsvis är lite billigare att ligga i.

Dieppe

Nu har vi kommit till Normandie och den lilla staden Dieppe som ligger mellan en massas vita kritklippor. Hamnen ligger i staden som inte är så stor men otroligt mysig. Ligger här 2 nätter och väntar på ett väderfönster för att kunna ta oss vidare till Le Havre som ligger 55 distans bort.

Calais

Provar fiskelyckan utanför Calais . Ser Dovers vita klippor på andra sidan kanalen. Vindstilla, solsken ,20 grader. Inväntar högvattnet för att komma in i gästhamnen.

Stig och Marie har tagit tåget till Paris för att stig ska vinka av Marie, Det är dags att åka hem och jobba. Nu är det bara 2 gamla gubbar kvar som ska segla vidare. Jag har lite småfix med båten och en hel del pappersarbete för att få alla papper i ordning som de franks myndigheter vill ha.

Blankenberge & Brugge

Ligger i hamnen i Blankenberge i Belgien. Idag var en utflyktsdag eftersom det spoddes närmare 20 s/m i vindarna. 23 grader varmt och sol var det perfekta vädret för utflykt. Spårvagnen in till Oostende och gick och strosade några timmar och sen vidare med buss till Brugge. Brugge är men gammal medeltida stad med mycket gamla hus och kanaler. En lokal ortsbo beskrev det som Belgiens Venedig.. En otrolig mysig stad som jag varmt kan rekommendera som resmål..

Vlissingen & Amsterdam

Vlissingen Amsterdam

Efter 56 sjömil i hård kryss och motvind och hård och grov sjö så har vi lagt till i en hamn i Vlissingen. Det gungar fortfarande i huvudet efter allt gung idag. Har slussat in i ett område utanför tidvattnet. Vlissingen är en stad i den nederländska provinsen Zeeland som ligger vid floden Scheldes mynning i Nordsjön. Det fortsatte blåsa så vi passade på att besöka grannstaden Middleburg och passade även på ta en tripp in till Amsterdam.

Texel Holland

Efter vi lämnat Cuxhaven så bestämde vi att göra vår första nattsegling. Eftersom vi inte har fått igång vindrodret och autopiloten vill inte så satt vi styrde för han Stig tog första passet till kl halv 11. Jag tog passet till halv tre och då längtade men till sängen. Annars inga problem. Lite trassel med seglen på morgonen och motorreglaget som inte vill göra som vi vill. Kom fram till hamnen Oudeschild på ön Texel Holland kl 23 och vi har seglat 187 sjömil. Letade oss en i hamnen och fann en plats mellan pollare som vi siktade in oss på.

På morgonen därpå ordnade vi seglen och plockade isär motorreglaget och smorde upp allt. Nu hoppas vi det fungerar ett tag till.

Packade upp cyklarna och åkte på en utflykt. Stannade på affären Jumbo och handlade något att äta och sen ner till stranden. Vilken strand kilometerlånga vita sandstränder och roliga vågor. Det han bli mörkt innan vi kom tillbaka till hamnen, en dusch lite godis och sen sängen.

På morgonen efter packade vi ihop sakerna och gav oss iväg nu denna gång mot okänt mål.

Sitter just nu nere i båten och skriver under gång. Dåligt med vind så vi går med motor och stöttar lite med seglen.

Cuxhaven Tyskland

Nu har vi slussat ut ur Kielkanalen och gått ut i floden Elbe. Det var mening att vi skulle gå medstöms men då skulle vi få vänta några timmar och därmed komma in i Cuxhavens hamn i mörker. Vi hade sköna vindar och motorseglade i motströms så vi och kom in i hamn innan mörkret. Han med en promenad i City men stan var jättetrött och väldigt lite folk som var ute. Cuxhaven är en liten marin stan och det finns delade meningar om att den mysig eller tråkig. Han inte med så mycket men så jättemysig var den nog inte. I morgon går vi vid 8-tiden för att utnyttja strömen ut ur Elbe.